PODNETY K ZMENE
Za všetkým sa skrýva túžba po zmene a chuť učiť sa novým veciam.
V živote si pamätám momenty, z ktorých skladám celok. Vyskladala som 7 podnetov, ktoré do seba zapadli ako puzzle a dávali mi dôvod zmeniť kariéru, využiť pracovné a životné skúsenosti vo vlastnom podnikaní.
#1 SYMPATICKÝ PRÍBEH
Za hnedobielou identitou značky stojí profesionálne grafické štúdio z Trnavy. Hnedá symbolizuje pozitívnu energiu, produktivitu. Hnedá ako symbol zviazania sa s pôvodným, domovom a so zemou, tradičným. Biela vzbuduje životnú rovnováhu. Práve Alene, som medzi prvými vyrozprávala svoje pocity a z jej strany zaznelo: "Váš príbeh je nám sympatický a radi by sme Vám s tým pomohli." Namiesto novej garáže som investovala do loga a unikátnej identity.
#2 NAČO ÍSŤ TAM, KDE IDÚ VŠETCI
"Jani, načo ísť tam, kde idú všetci." Táto trefná myšlienka zaznela od najlepšej priateľky a bývalej kolegyne z OMS Lighting, ktorá mi často príde na um aj dnes.
#3 POHODU VIDIEŤ NA TVÁRI ČLOVEKA
Presvedčiť rodinu o správnosti môjho rozhodnutia bolo jedno z najťažších. Ak nemáte morálnu pohodu v rodine, ísť do nového je ťažké. Psychickú pohodu je vidieť na tvári človeka.Otec a mama povedali: "Nájdi niekoho, kto ti vyrobí krosná." Našla som zručného remeselníka, ktorý vyrobil prvé dva tkáčske stavy, s odstupom času sme väčšie ponúkli pre vzdelávanie detí do Základnej školy v Smoleniciach a druhé menšie slúžia 13 ročnému chlapcovi v okolí Trnavy.
#4 PREČO NÁZOV ZIVA
Slovo ZIVA má tri význami:
1. Pri štúdii poznatkov z ľudového tkáčstva, ma zaujal odborný termín ziva. Ziva je trojuholník, ktorý vzniká napnutím a krížením horných a dolných osnovných nití pri prešlapovaní nohami podnožmi. Manžel zhodnotil, že "slovo ziva má silu." Výstižný a ľahko zapamätateľný názov.
2. Živa, Živena bola v slovanskej mytológii bohyňa života a životodarnej sily, ktorá prebúdzala k životu rastliny, stromy a zvieratá.
3. Moje umelecké meno je Jana Ziva, odvodené od priezviska Žifčáková.
#5 MÁTE V SEBE KREATIVITU
V predchádzajúcej práci som mala jedinečné príležitosti stretávať sa priamo s majiteľmi inovačných podnikov a dizajnérmi z rôznych priemyselných odvetví, zo Slovenska i zo sveta. Prvý majiteľ korporácie, ma naučil rozhodnúť sa. Druhý, konštruktívne myslieť. Mala som jedinečné príležitosti spolupracovať a spoznávať ich priamo pri práci. Raz, som stretla obchodného manažéra Lego Group, ktorý sa ma spýtal: „Či viem, prečo v skutočnosti tkám. Odpovedala som, že áno, pretože chcem rozvíjať rodinnú tradíciu. Odpovedal: „V skutočnosti tkáte preto, pretože máte v sebe veľa kreativity a potrebujete ju dať zo seba von.“
#6 CESTA BEZ PREKÁŽOK NEEXISTUJE
„Veľmi si vážim a obdivujem ľudí, ktorí sa aj napriek prekážkam nevzdávajú a aj keď je za tým kus cesty, tvrdej práce a veľa obetovaného času, no predsa ste sa dopracovali k víťaznému koncu a zarábate si tým, čo Vás napĺňa a baví. A nielen vás, ale aj vašu rodinku. Nás na škole čoraz viac a viac vedú k tradičným remeslám a snažia sa ich podporovať a pretvárať tak, aby boli produkty remeselnej výroby atraktívne, zaujímavé pre dnešnú klientelu a Vám sa to darí zjavne veľmi dobre, pretože ste prišli s niečím tradičným, no zároveň novým a kreatívnym.“
#7 KTO HĽADÁ, TEN NÁJDE
Vnímať rodinné remeslo a tradíciu som začala vtedy, keď som mala sama potrebu životnej zmeny. Hľadala som novú výzvu, v ktorej zabojujem, tentokrát už pre seba a moju rodinu. Rozhodnúť sa mi trvalo 2 roky. Možno je to pridlho, možno málo. Potrebovala som na to prirodzene dozrieť. Bola som skúsenosťami a vedomosťami v remesle na totálnej nule. Chcela som sa učiť nové a rozvíjať udržateľné hodnoty. Pokúsiť sa zmeniť prežitok. Z postupne vymierajúceho slovenského remesla vytvoriť slovenskú značku. Inakosť som videla v textúrach, ktoré vznikajú jedine ručným tkaním cez textílie a nite.
Našla som nezávislosť, sebavyjadrenie, flexibilitu.